onsdag 14 januari 2009

Demonstration av Japanskt te på Tentoya den 7 februari


För er som sedan innan eller i och med bloggen blivit nyfikna på japanskt te kan jag ge det glädjande beskedet att en demonstration är möjlig att bevittna den 7 februari i den japanska butiken Tentoya (se bild) vid Lilla Torg i Malmö. Som om inte det räckte kommer föreståndarinnan Kanae Hamai sin tur att presentera en del japansk konfektyr. Med andra ord är det något som Japanfantasten bara inte får missa. Det hela varar mellan klockan 1300 och 1430 och under tidens gång bjuds det på te och därtill utlovas givetvis ett härligt virrvarr av japanska och svenska. Teet som kommer att användas är Sencha Yukimi (煎茶ゆきみ) som nyligen anlänt till Five o’ Clock Tehandel för försäljning. Det är ett Sencha av den djupångade varianten, även kallat Fukamushicha (深蒸し茶) som är mer aromrikt och fylligt till smaken (mer om detta te dyker upp på bloggen inom kort).




För er som är bortresta, bor långt borta eller av någon annan anledning inte kan närvara under tiden ovan rekommenderar jag mitt förförra inlägg i vilket jag utförligt beskriver vad jag lärde mig i Japan angående bryggningsmetoder (http://perbrekell.blogspot.com/2009/01/s-brygger-du-gott-japanskt-te.html). Annars dyker det förhoppningsvis upp nya tillfällen och jag kommer givetvis att notifiera detta på bloggen i så fall. Innan jag avslutar vill jag också varmt rekommendera Tentoya där man kan botanisera bland såväl miso, nori, umeboshi och fisk som matchachoklad samt annat mycket spännande. Kanae Hamai, som annars även håller kurser i japansk matlagning hjälper den vilsne att navigera sig fram bland de kulinariska skatterna från hennes hemland.

Så slutligen till vägbeskrivningen. Tentoya hittar du på Engelbrektsgatan 6 precis bakom Lilla Torg (se länk nedan). Vi önskar alla hjärtligt välkomna till detta tillfälle!

二月七日にてんとうやへようこそ!

http://maps.google.se/maps?hl=sv&q=engelbrektsgatan+6+malm%C3%B6&um=1&ie=UTF-8&split=0&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=title

6 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Nu blev jag nyfiken på det japanska tét. För min del är det annars Lapsang Souchong eller vad det heter som rular, alltså det kinesiska röktét. Earl Grey diggas också.

Té är en skojig hoppy som inte kostar för mycket, så jag tror jag ska ta mig an den, vilket ger mig anledning att återkomma hit framöver. Ärendet blir fackidiotens; ickete hör icke hit.

Unknown sa...

Trevligt att bloggen väckte ditt intresse för japanskt te. En dryck som kräver aningen sinnesnärvaro men som i gengäld berikar tusenfalt. Du är välkommen tillbaka!

Anonym sa...

I wish I could go to tentoya to see the demonstration.
but good luck with it.
I'm sure you'll do more than great :)

Unknown sa...

Thank you so much. I will do all my best.

I wish you could attend too. Hopefully we can get a lot of pictures at least.

Also I am extremely grateful for your supplying me with tea. It's truly invaluable to me, as my readers could testify.

Unknown sa...

Hej!

Funderar på att starta en egen tebutik i Halmstad. Men jag har väldigt svårt med att hitta rätt och relevanta återförsäljare eller producenter. Har du några tips?

mejla mig gärna på
sandraalundahll@hotmail.com

Unknown sa...

Hej!

Funderar på att starta en egen tebutik i Halmstad. Men jag har väldigt svårt med att hitta rätt och relevanta återförsäljare eller producenter. Har du några tips?

mejla mig gärna på
sandraalundahll@hotmail.com