söndag 25 januari 2009

Lästips på andra tebloggar

Jag är lyckligtvis inte den enda ute i etern med en passion för livselixiret te. Det finns andra bloggare där ute som på ett utmärkt vis bidrar till att förbättra tekulturen i landet och därmed banar väg för smakupplevelser av den mer storslagna arten. Och så är det ju en lycka att hitta personer med liknande intressen. Så vad kan jag bättre göra än att rekommendera dessa bloggar till de av mina läsare som bara inte kan få nog av ämnet te?

En mycket extensiv blogg jag hittat kallas helt enkelt för ”Tebloggen” (http://www.tebloggen.blogspot.com/). Bloggen har varit igång sedan mars 2007 och jag har framförallt imponerats av bredden inom ämnet kinesiska teer. Förutom ett otal recensioner och nyttig information i allmänhet verkar författaren även ha gjort en stor insats för att ändra tullreglerna kring te (se http://tebloggen.blogspot.com/2008/09/te-och-eu-revisited.html). Tydligen fick man fram till december 2008 föra in endast 100 g te till EU utan att ha behövt tulldeklarera. Även om jag har svårt att se att tulltjänstemännen på Kastrups flygplats (där jag brukar landa efter mina asiatiska sessioner) skulle bry sig om någon förde in mer än en förpackning med te finner jag det ha varit en mycket märklig lag. Numera kan man dock föra in te för värdet av så mycket som 430 € (förutsatt att man återvänder till unionen med flyg eller båt). Man skulle i och för sig kunna tillägga att det för en teentusiast inte är särskilt svårt att komma upp i den summan men till dags dato har jag själv för skral ekonomi för att kunna betraktas som en potentiell smugglare. Hursomhelst är höjningen ett stort framsteg och en eloge riktas härmed till bloggaren. Keep the good work up!

En annan trevlig teblogg går under namnet ”Texter om te” (http://texter-om-te.blogspot.com/). Liksom bloggen ovan finns ett otal recensioner på teer och även en del om teutensilier, te i otippade kombinationer samt en del om besök vid diverse tehus och seminarier. Jag är särskilt förtjust i experimentlustan och den öppensinniga approachen. För övrigt vill jag rikta tacksamhet för länken till min egen blogg vilken jag lade märke till för ett par dagar sedan.

Som sagt, för den som inte kan få nog av te rekommenderas att läsa vidare på ovan nämnda bloggar. Jag ber också om ursäkt till alla de utmärkta bloggförfattare som jag till dags dato inte har kännedom om. Jag ursäktar mig med att jag är relativt ny i etern och givetvis lovar jag att tipsa mina läsare om allt läsvärt jag hittar i framtiden. Och återigen, stor lycka att se människor där ute med delat intresse för denna underbara dryck. Väl mött!

Jag känner på mig att den svenska tekulturen går en ljus framtid till mötes.

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

Temystik tycker jag absolut att du ska kolla in: http://temystik.blogspot.com/

The Way of Tea är ingen blog men däremot en utmärkt svensk sida om te:
http://www.tillbergs.se/

I övrigt rekommenderar jag länklistorna på de olika bloggarna, där kan man hitta mer.

Stort tack för de fina orden om vår blogg och - förstås - stort tack för DIN fina blogg!

Unknown sa...

Tusen tack!

Ska titta närmre på sidorna du rekommenderade inom kort.

Verkligen kul att se att det finns ett stort teintresse i landet.