fredag 2 januari 2009

Akemashite omedetou gozaimasu - Gott nytt år!


Jag vill börja med att önska alla mina läsare en god start på det nya året. Själv gläder jag mig åt att äntligen mottagit mitt paket från Japan (tidigare nämnt i förra inlägget http://perbrekell.blogspot.com/2008/12/japanskt-te-en-masse_21.html). Som bilden avslöjar är redan förpackningarna en fröjd för ögat. Men så är det ju också en skatt de innehåller. För den som inte är bekant med det japanska skriftsystemet är namnen på teerna på främre raden från vänster Asatsuyu, Yamecha, Sencha Yukimi samt Uji no Fukamushicha. På bakre raden från vänster finner vi ingenting mindre än rariteten Gyokuro samt en variant av det i den japanska teceremonin brukade teet Matcha.

Jag kan avslöja att jag redan hunnit smaka en del av teerna och håller som bäst på att redigera mina nedskrivna tankar kring dem till läsbara recensioner. Så det kommer att dyka upp en hel del spännande i dagarna. Jag har också påbörjat ett inlägg angående bryggningsteknik för japanskt te, något som en hel del kunder på Five o' Clock efterfrågat. Under arbetets gång visade sig att det blev ett ganska långt inlägg så jag försöker att efter bästa förmåga krympa ner det något för att öka läsarvänligheten men utan att för den sakens skull utelämna några viktiga steg. Hur som helst finns det en hel del att se fram emot för teentusiasten.

Så här års är det väl också på sin plats med ett nyårslöfte. Bloggen har på grund av studier och annat inte uppdaterats så ofta som jag själv velat men jag har som målsättning att i fortsättningen uppdatera den åtminstone vart tionde dag.

Slutligen vill jag tacka alla som de följt eller bara skummat igenom bloggen så här långt i dess unga liv och utlovar en än mer extensiv och innehållsrik blogg i framtiden.

Ett riktigt gott nytt år till er alla!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Per!
Tack för den ypperliga provningen (29:e december ett annat år) där vi smakade Yamecha och Gyokuru av dessa de japanska teerna, och därtill drack lite annat trevligt. God läsning för övrigt, vilken förtjänar hälsning om god fortsättning! Ser också fram emot de kommande recensionerna.
MVH,
Daniel

Unknown sa...

Jag får tacka så hemsk mycket själv. Få saker är så angenäma som en god kopp te (eller flera) i samförstående människors lag. Jag hoppas leva upp till förväntningarna och önskar en god fortsättning på det nya året.

MVH,

Per Brekell

Anonym sa...

Hej, Per
あけましておめでとう!!
お母さんにもこのページみせたよ。
これからもがんばってね★
応援しています
ちひろ

Unknown sa...

あけましておめでとう!

ありがとうちひろ。これからもがんばります!

Senchaholic sa...

Det måste väl gå att importera någonstans ifrån? Så omöjligt kan det väl inte vara?

Unknown sa...

Hej Mattias

Själv har jag lyckan att ha en skara japanska goda vänner som brukar förse mig med te och jag brukar också passa på att fylla väskan så gott det går (och så mycket som plånboken tillåter mig)när jag själv beger mig dit

Men även för den som sitter i Sverige är det lyckligtvis långt ifrån omöjligt. Först av allt bör ju Yuko Ono nämnas (antar att du redan är bekant med hennes teer med tanke på ditt andra inlägg). Även från www.o-cha.com har jag druckit en hel del utmärkta teer.

Sedan kan det vara så att det finns lite utpritt på tebutiker runt om i landet men hittar man något bra hittar man dock tyvärr sällan ett stort urval. Men de två ovan kan jag tipsa om så länge i alla fall. Jag hoppas att det är till någon hjälp.