tisdag 10 februari 2009

Om lördagens tebjudning på Tentoya


Jag vill börja med att tacka alla de som besökte den japanska butiken Tentoya den 7 februari på vår tebjudning. Ett stort tack också till Kanae Hamai, föreståndarinnan som agerade värdinna för tillställningen och från Stockholm tillresta Yuko Ono som också berikade bjudningen med hennes teer. Teerna jag bjöd på var Sencha Yukimi (煎茶ゆきみ) från Kagoshima, Gyokuro (玉露) från Saitama samt Asatsuyu (あさつゆ) från Shizuoka. Jag hoppas att tillfället var både intressant och lärorikt och framförallt att teerna smakade gott. Jag har också en stilla förhoppning att bryggningen av japanskt te blivit aningen avdramatiserat i och med min demonstration och att fler vågar sig på brygga det hemma (kanske en kyuusu i var mans hem inom kort?). För min egen del hade jag mycket roligt och jag och Kanae diskuterade redan mot slutet av dagen möjligheten att hålla en repris.


Tyvärr hann jag inte se till att det togs särskilt många fotografier under dagen (de få som togs visar dessvärre inte tebryggarprocessen särskilt väl) då jag snabbt blev upptagen av tebryggandets konst som ju kräver sin uppmärksamhet. Ej heller hann jag samtala särskilt mycket med Yuko som är utbildad terådgivare i Japan och själv har teodlande släktingar. Dock fick jag en hel del smakprover på de teer hon importerar däribland rariteter som japanskt svart te och japanskt Oolong men givetvis även mängder utav teer av mer klassiskt japanskt stuk. Denna guldgruva, som jag är oerhört tacksam för, kommer givetvis att göra avtryck på bloggen inom kort. Innan dess kan jag tipsa om Yukos hemsida (http://www.yukoono.se/) eller blogg (http://yukoonosthlm.blogspot.com/).

För de som missade demonstrationen rekommenderar jag mitt inlägg från 4 januari (http://perbrekell.blogspot.com/2009/01/s-brygger-du-gott-japanskt-te.html) i vilket jag ingående beskriver hur man brygger japanskt te. För övrigt vill jag också nämna att Sencha Yukimi finns till försäljning på Five o’Clock Tehandel.

Som sagt, jag hoppas att våra gäster hade roligt och upplevde tillfället lärorikt och intressant. Återigen stort tack till alla besökare och deltagare som lyste upp denna februarilördag i Malmö!

8 kommentarer:

Tekoppen sa...

Hej! Jag såg på Tebloggen att du var sugen på In the Mood for Tea's nya Yunnan Gold. Nu är det så att jag råkar ha 80 gram hemma och skulle kunna tänka mig att skiljas från 20 gram eller så. Vad sägs om ett tebyte via brev? Hör av dig till wigiliusdotter snabela gmail punkt com om du är intresserad. Tack förresten för ditt inlägg, jag har kontaktat Yuko Ono och kommer defintivt att beställa några teer från henne framöver. Är särskilt intresserad av japanskt oolong! Mvh Tekoppen

Anonym sa...

Hej Per!

Verkligen underhållande och uppskattat. Jag hade mycket kul, och tror nog att mina vänner och övriga också hade det.

Höres vid snart, kanske om en Kopp te. Nu ska jag brygga mig en kopp av något slag (månne blir det yukimi).

MVH,
Daniel

Unknown sa...

Tekoppen,

ett tebyte låter som en ypperlig idé! Jag skickar iväg ett e-post inom kort med lite förslag.

Yukos teer verkar fantastiska. Har än så länge testat benifuki, ett mycket annorlunda japanskt te som nästan för mina tankar till kinesiska Pai Mu Tan. Det har en lätt sötma, barrskogskänsla men en lite mjölkig ton ovanpå detta.

MVH,

Per Brekell

Unknown sa...

Daniel,

mycket roligt att höra. Jag bjuder på te inom kort. Hoppas att bryggandet av Fukamushicha gick fint.

Anonym sa...

Det blev inte japanskt, utan Tie Guan Yin oolong, vilket också blev fint.
När jag sitter och brygger det får jag en riktig uppenbarelse om just hur liten världen är. Min nya korridorare (som jag inte hunnit hälsa på innan) såg nämligen detta och kunde inte annat än lysa upp när han insåg att mitt teset är gjort i hans hemstad (-by? Nngh... Storlekar på samhällen i Kina förvirrar...). Dessutom har jag köpt det av en vän till honom.

Även den stora världen är liten.

Unknown sa...

Tie Guan Yin är helt fantastiskt! Men jösses vilket sammanträffande. det är ju som att jag skulle säga att jag är från Europa och att vinglasen mina asiatiska vänner fått tag på råkar komma från just min hemstad. Världen är i sanning liten...

Unknown sa...

すごいね、パー!!
早く見に行きたいよ ^-^

Unknown sa...

早く見に来て下さい!もしよかったらちひろが来る時にもう一回やりましょうね。